3:29 AM | Author: Al-Firjany




أين محمد شوقي الآن؟

وأين حسن مصطفى .. ؟؟؟


هل عرفت الآن لم جاء المعتز إينو؟ هل عرفت لم كان يسعى الأهلي خلف عبد ربه، وما يزال يسعى وراءه؟

الكلام عن السياسة التفاوضية للنادي الأهلي محتاج وقت طويل لشرحه. ولكن مبدئيا الكلام الأكلاشيه "تدمير الاندية"، "لم كل هذا العدد من اللاعبين؟"، أو "هتعملوا بيهم إيه؟"، "عضو جديد على دكة الأهلي"، دون النظر إلى ما هو أبعد من أسفل القدمين، يبين بعض المسافات ما بين تفكير إدارات الأندية وما بين الجماهير. أو ممكن نفهم من خلاله إن معرفة ما يدور خلف الكواليس وستائر المفاوضات ممكن يخلي منظرنا مش ولابد لو عرفنا حقيقة التفاوض مع هذا اللاعب .. أو اللي جنبه.

الأهلي كما يشتري لاعبين، هناك من يشتري منه (أوروبي .. أو خليجي). اللي بيجرى على الآخرين بيجرى عليه. وما بين حالة الشراء والبيع هناك بعض الأسرار التفاوضية والسياسات يطبقها الأهلي من سنوات، والعجيب أنها لا تفهم إلى الآن. اللي يهمني في الوقت الحالي هو رؤية إينو وحيدا في خط الوسط الأحمر، بجوار بوجا وأحيانا عاشور.



لو لسة ما فهمتش .. حاول تفكر في التفاوض الحالي مع هاني العجيزي والأخبار المتناثرة عن عماد متعب.


دي لمحة بسيطة من مباراة الاتحاد، وما بعدها من مباريات، ورد على بعض الكلام الساذج عن المطالبة بضرورة إيجاد عدالة في توزيع اللاعبين على الأندية، ونظام "كل نادي ما يبصش للي مع النادي اللي جنبه". ما احنا أصلنا في سوق طرشي .. ولازم كل تاجر لا يشتري بضاعة من اللي جنبه. سذاجة وتخليل في التحليل مع الكابتشن خليل!! ه

سنعود بعد كثير.
Category: |
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 اضغط هنا .. واترك تعليقا على المقال: